Välkommen till Bokmässan 2014!

Bokmässan är det största kulturevenemanget i Sverige och Norden. Med 3 000 programpunkter – seminarier, scen- och monterprogram, över 2 000 författare och föreläsare finns det mycket intressant att bevaka. Förra året fanns över 800 utställare från 20 länder på plats. 1400 journalister och fotografer var ackrediterade på Bokmässan 2013.

Bokmässan lockar författare från hela världen till Göteborg varje år och du har stora möjligheter att möta många nya, spännande författarnamn här. Här förs också de hetaste och mest aktuella samhällsfrågorna, trenderna och framtidsspaningarna upp på bordet. Många journalister hämtar inspiration på Bokmässan och får uppslag till idéer som kan användas även under resten av året. Kanske träffar du en kommande Nobelpristagare?

Brasilien i fokus

2014 ligger Bokmässans fokus på Brasilien och den brasilianska litteraturen. Temat genomförs i samarbete med Brazilian Ministry of External Relations, Embassy of Brazil in Stockholm, Ministry of Culture och Government of Brazil.

Litteratur från Katalonien kommer vid sidan om det brasilianska huvudtemat att vara ett starkt inslag på Bokmässan. Elva författare från Katalonien medverkar i seminarier och scenprogram under rubriken "Röster från Katalonien".

Ackreditering

Vi hälsar dig varmt välkommen att bevaka 2014 års mässa som äger rum den 25-28 september på Svenska Mässan i Göteborg.

För att underlätta ditt arbete är vi noga med att endast ackreditera dem som har uppdrag att bevaka mässan av en redaktion för en framtida publicering.

Ansökan om pressackreditering görs här >>>

För att få pressackrediteringen utskickad i förväg ska ansökan vara inskickad senast 11 september. Ansökan kan göras fram till och med mässans början via bokmassan.se och då hämtas pressackrediteringen på plats. Det går också att ackreditera sig på plats. Pressackrediteringen är personlig.

När du är på plats erbjuder vi vårt Press Centre i Mötescentrum på plan 3. Det är utrustat med arbetsplatser för journalister. Där finns datorer, skrivare samt allt pressmaterial som rör Bokmässan. Intervjurum ligger i anslutning till Press Centre.

För redaktionerna

Från redaktionerna vill vi ha samlad anmälan för varje redaktion med underskrift av ansvarig person. Till denna anmälan krävs inte individuella intyg. För att göra en samlad anmälan används med fördel meddelanderutan i ackrediteringsformuläret. Skriv då namn och e-post till de personer som anmälan avser.

För frilansjournalister

Frilansjournalister ska tillsammans med ansökan lämna ett intyg från en redaktion som är uppdragsgivare. Vi ackrediterar endast dem som har uppdrag från en redaktion att bevaka mässan. Besked om ackreditering lämnas av Bokmässans pressavdelning. För frilansare som inte har uppdrag, se nedan "Alternativ till ackreditering".

Bloggare

Enskilda bloggare kan inte erbjudas ackreditering. Bokmässan har i år utsett 12 bloggambassadörer som rapporterar om mässan och som kommer att genomföra aktiviteter under mässan.

Alternativ till ackreditering

Journalister som inte har uppdrag att bevaka mässan är välkomna att besöka utställningshallarna under en dag utan kostnad. Biljett hämtas i Press Centre mot uppvisande av presslegitimation eller motsvarande. Vidare erbjuds medlemmar i Svenska Journalistförbundet att köpa seminariekort med 50 % rabatt av ordinarie pris – ett bra sätt att försäkra sig om en bättre möjlighet att ta del av seminarierna. Dessa seminariekort köps på plats på Svenska Mässan, vid seminariedisken i Entré 5, plan 2.

Studerande

Studenter erbjuds inte ackreditering. För studenter finns det särskilt förmånliga rabatter. Detta gäller även studerande på olika journalistutbildningar. Personer t o m 19 år samt studerande med giltig studentlegitimation räknas som studenter.
För mer information, se Öppettider/Priser >>>

Pressnatta

Biljetter till Pressnatta förköps i Bokmässans webbshop, alternativt kan biljetter också köpas på plats i Bokmässans seminariedisk på plan 2, Entré 5, i samband med mässan.

För information om ackrediteringar och andra pressfrågor

Joanna Wahlsten, tel +46 31 708 84 13, jw@bokmassan.se
Annika Orgert, tel +46 31 708 80 06, annika.orgert@svenskamassan.se

För information om Bok & Bibliotek

Kajsa Holmgren, informatör, tel +46 31 708 80 76, kh@bokmassan.se
Birgitta Jacobsson Ekblom, kommunikationschef, tel +46 31 708 84 05, bje@bokmassan.se

Varmt välkommen till den 30:e Bokmässan!

Uppdaterad av: Bok & Bibliotek, 2014-08-28

Kontakt: